mandag den 13. maj 2013

På eventyr i Kenya!

Igår eftermiddags kom jeg ene, alene lille mig ind med flyet i Entebbe (Uganda) efter en totalt lækker uge i Kenya. Ida og Tabita som jeg var afsted med tog nemlig et andet fly mod Danmark, for deres tid i Afrika er nu forbi - og nøj hvor er det bare mærkeligt!.. Vores tur blev et par dage kortere da Tabita blev rigtig syg natten før vi skulle rejse, men afsted kom vi da alligevel! Den første nat blev brugt på at rejse i bus fra Kampala (hovedstaden i Uganda) til Nairobi (som jo så er hovedstaden i Kenya) det tog små 15 timer på nogle vilde afrikanske veje!! Efter det tog vi først på eftermiddagen endnu en bus mod Mombasa som var vores destination. Trætte men ved godt mod ankom vi til Backpackers Hostel i Mombasa kl. 01.30, efter mere end 1 døgns rejse tværs gennem Kenya! Her blev i indlogeret på vores sovesal sammen med en håndfuld andre piger og så gik ferien ellers igang!

Vores rejse for at komme til Mombasa!
De første dage i Mombasa var våde og regnfyldte, men luften var varm, så regnen afholdte os hverken fra at gå rundt i shorts, bade i Det Indiske Ocean eller tage på ture rundt i området.

Vores hovedtransportmiddel i Mombasa var deres små Tuk-Tuk'er
- meget mere praktisk i regnvejr end Ugandas Boda-Boda'er!
Dejlig tørt!
En del timer blev brugt ved stranden og i Det Indiske Oceans bølger. Vandet var skønt og varmt, så man kunne bade uanset vejret, hvilket vi jo nød godt af. På trods af sælgere, grådige fugle og et par tyskere, kunne man sådan rimelig ligge i fred på stranden og nyde solens varme stråler.

Smukt er det!
Og eksotisk!

Selv på overskyede dage er det lækkert nok!

På en af de helt slemme regnvejrsdage tog vi ind til et af de lækre shoppingcentre og fik ordnet fødder. En lækker omgang med massage, fodbad, filet fødder og lagt neglelak. Det er da lige til at klare! ;)

Og ellers stod den bare på afslapning på caféer og hjemme i baghaven hvor der også lige var en pool.

Når det bliver for varmt at ligge i solen og læse!
Efter endt afslapning i Mombasa tog vi endnu en natbus tilbage mod Nairobi, hvor vi tilbragte et par dage på at lege turister og se forskellige ting som man bare skal se!

Vi var et smut forbi Karen Blixens hus hvor vi fik en rundtur. Museet i sig selv var ikke så vildt, men det var sjovt nok at se efter at have arbejdet med hendes bog i skolen. Hendes have var tilgengæld pænt lækker og der var en så flot udsigt over Ngong Hills.

Her ser vi Karen Blixens hus.
Ngong hills i det fjerne!
 Vi var også forbi et sted der hedder Kazuri. Her er der mere end 350 enlige mødre som arbejder med at lave smykker. Det er et projekt der er blevet startet for at kvinder som dem har mulighed for at tjene til føden. Smykkerne fra dette lille værksted bliver solgt over hele verden - inklusiv DK.

Perlerne formes..
De males..

Og efter at de er blevet brændt er de klar til at blive lavet til smykker.

Og så er de klar til at blive solgt!
 FlipFlop Recycling som vi også var forbi er et genbrugssted for gamle klipklapper. Her bliver de lavet om til forskellige kunstværker og sjove ting og sager. Fascinerende at se hvad man kan få ud af sådan nogle gamle udtrådte skum sko.

En elefant lavet af gamle klipklapper

Frem fra sit skjul bag skyerne tittede solen en gang imellem og himlen var dejlig blå, så det skulle da ses tættere på. Sammen med en random guide vi løb ind i, besteg vi Nairobis næsthøjeste bygning og fik lov til at se det hele fra toppen. Der var en flot udsigt over storbyens høje huse, med de mindre huse i baggrunden og aller længst væk den store savanne hvor de vilde dyr løber rundt.

Smiiil Nairobi!

Den sidste oplevelse på vores tur var et besøg hos girafferne. Her kunne man både klappe, fodre, kysse og blive kysset (!!!) af de langhalsede skønne dyr. Hvor er de store når man er så tæt på dem, men nu også ret nuttede!

En fantsistik tur er slut og 3 skønner mdr. med Ida og Tabita er nu også slut. Tak piger for jeres venskab og alt det gøjl i har været med til at lave!.. I bliver savnet, MEGET!!

Nu er jeg tilbage i Uganda og lidt rundtosset oven på det hele. Kan ikke rigtig finde ud af at de andre piger er taget hjem og at jeg rent faktisk skal ud og underholde 24 børn på babyhjemmet HELT alene lige om lidt. Det bliver noget helt helt andet end hvad man er vandt til. Og mon jeg overhovedet når at vende mig til det, inden vores tur også er slut om små 17 dage??
DK - frem med solen og varmen, for nu kommer jeg snart hjem!