lørdag den 12. januar 2013

7 dages jubilæum - alt inkl.

Så har vi rundet den første uge i Uganda! Den har været både skøn og skræmmende..
Som tidligere nævnt var vi på tøsetur onsdag-torsdag til Kampala og Entebbe. Det var lækkert nok at komme til en lidt mere normal verden, med nogle okay indkøbscentre og fine cafeer. Det lærer jeg aldrig at undvære ;) Men der skulle altså købes ind til det næste lange stykke tid, da man slet ikke kan få alt i Masaka - selvom det er Ugandas 5. største by.

Her er der handlet ind,
for lige lidt over en halv million.
Sådan ser en boda-boda ud..
Guest-house
På turen ti Kampala blev vi mødt af et mig grimt syn, da en boda-boda (til jer der ikke ved hvad det er, så er det de lokale scooter-taxaer) væltede lige efter at have passeret os. Vi så tre mænd flyve ud i grøften, men de kom hurtigt på benene og vi troede ikke at det var "værre" end det - det er selvfølgelig slemt nok, men sådan som de kører hernede kan man kun forvente sådan noget. Det vi så opdager da vi kommer nærmere er at der var en 4. mand som var væltet til den anden side end de andre og derved var han landet under en lastbil og blevet kørt over...! Om han var i live eller ej, fik vi ikke svaret på selvom de trak ham ud foran vores parkerede bil. Men at dømme på afrikanernes skræmte udtryk var det et forfærdeligt syn, for de er vant til at se lidt af været uden at væmmes så meget af det. Pludselig var vi omringet af et hav af afrikanere, så vi kørte væk derfra da vi alligevel ikke kunne gøre noget (man skal aldrig blande sig i sådan noget som Mzungo) og hvor er jeg glad for at jeg ikke fik den mand at se - puha. Væmmes stadig når jeg tænker på den flod af blod der strømmede ud under lastbilen...

Men nok om det - det er vi ved at være kommet os over, udover at jeg aldrig tror jeg kan få mig selv til at køre med en boda-boda.. Men resten af turen var skøn! Vi boede på et finere Guest-house, som dog ikke var såååå fint igen. Og så sluttede vi af med at hente Louise (den nye volontør) tidligt torsdag morgen, før turen gik hjem til Masaka igen :)
Mor, Louise og jeg på Ækvator
 Igår tog far og Carsten så afsted til Kampala for at hente en Søren, som er en gæst fra Aalborg der skal være her i 14 dage. Den flinke mand har endda medbragt bøger som jeg skal bruge til mit Hf kursus.. Vi andre har nydt livet herhjemme ved poolen imens og sluttede dagen af med den ugentlige Barbecue på Café Frikadellen - her er der mulighed for at alle misionærer i området (danske, svenske, amerikanske, canadiske etc.) kan mødes og nyde en skøn aften sammen. Det var rigtig hyggeligt lige indtil Ruth blev ringet op af Carsten! Far og Carsten have dumt nok ladet deres tasker stå i bilen mens de spiste deres afstensmad på en kinesisk restaurant. Da de kom ud igen var deres tasker blevet stjålet. De mistede begge deres computere, en harddisk, diverse papirdokumenter og fars pas. Så deres tur der ellers også skulle have været så hyggelig, endte ud i et sent besøg på politikontoret der på daværende tidspunkt var uden strøm.

Politimanden skriver rapport i olielampens skær.. 
De har idag brugt hele dage på politikontoret og nu håber vi snart de er hjemme, så de kan deltage i aftenens festligheder.
Vi holder farvel-fest for Alex som rejser hjem snart, efter at han har været volontør hernede i 10 måneder. Så der bliver hygge ved Bandaen og poolkanten med pandekager, frugt, kage og ekstremt lækkert vejr!

Så vi har oplevet lidt af hvert hernede og håber bare på at der ikke sker værre ting en det vi har oplevet. Så skal det hele nok gå ;)

Tænker på alle jer derhjemme og håber ikke at vinteren er aaaalt for hård (eller noget.)

 Nu vil jeg nyde skyggen her i Bandaen og glædes over at far er kommet hjem i god behold.

Take care!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar